آخرین خبرها
دستگاه زهرگير زنبور عسل

دستگاه زهر گیری زنبور عسل

یکی از فراورده های با ارزش زنبور دارای که به عنوان یک محصول استراتژیک می توان از آن نام برد ، زهر زنبور عسل می باشد ، با توجه به ارزش داروئی این محصول و نیاز جوامع بشری برای درمان بیماری های روماتیسم و آرتروز و بسیاری از بیماریهای دیگر ، روشهای مختلفی در جهان برای تهیه زهر زنبور عسل ارائه شده است تا اینکه با پیشرفت جوامع بشری و لزوم تولید انبوه این فراورده با ارزش و همچنین بالا بودن ارزش اقتصادی زهر ، دست اندرکاران رشته زنبورداری را برآن داشت تا به روشهای مناسب بدون آسیب دیدن کلنی های زنبور عسل اقدام به تولید دستگاههای زهر گیری نمایند .تاجائی که استفاده از شوک الکتریکی از سال ۱۹۵۲ جهت زهر گیری معمول گردید.

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

استفاده های درمانی و تحقیقاتی از زهر زنبور عسل از مدتها پیش توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده بود این ماده از زمانهای روم و یونان باستان شناخته شده بود و ارزش درمانی داشت لذا موضوع استحصال  زهر زنبور عسل از مدتها پیش مطلبی در خور توجه بوده است . از آن جایی که جمع آوری زهر هرگز به عنوان یک تکنولوژی مطرح نبود و هر کس برای مصرف خود در میزان بسیار اندک به روشهای مختلفی زهر جمع آوری می کرد . قبل از اینکه زهر به شکل خالص جمع آوری گشته و در فرمولاسیون داروها مورد استفاده قرار گیرد ، روشهای درمانی بر پایه استفاده مستقیم از نیش زنبور واقع شده بود اما از آنجا که استفاده مستقیم از نیش درمانی دارای معایبی بود و با مشکلاتی توام بود ، بیماران و پزشکان توماً طرفدار استفاده از شکل دارویی زهر بودند و این ممکن نبود مگر اینکه زهر به شکل خالص جمع آوری گشته و درآزمایشگاههای داروسازی تبدیل به دارو گردد . برای همین طی سالهای مختلف روشهای گوناگونی برای استحصال و استفاده درمانی از زهر ارائه گردید .

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

روشهای مکانیکی استحصال زهر زنبور عسل با استفاده از گرفتن تک تک زنبوران و تحریک به ریختن زهر روی صفحه ای و همچنین روشهای دیگر ادامه پیدا کرد تا جهت استحصال بهینه زهر روشهای مناسبتری ارائه گردد . کاربرد زهر زنبور عسل برای درمان آتروز و روماتیسم استفاه می شد تااینکه توسعه جوامع بشری و لزوم تولید انبوه و استفاده آسان از این نعمت خدادادی تولید کنندگان و پزشکان را بر آن داشت تا روشهای راحتی برای استحصال زهر زنبور عسل و جایگزینی روش بهتری به جای استفاده از نیش مستقیم زنبور پیدا کنند ،

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

دستگاه زهرگیر زنبور عسلبا کشف داروهای جدید شیمیائی خصوصاً استروئیدها استفاده از زنبور درمانی به تدریج می رفت تا به بوته فراموشی سپرده شود اما بروز عوارض جانبی شدید این داروها و نیز مقاومت داروئی بیماران مورد درمان با ترکیبات شیمیائی محققان را بر آن داشت تا بار دیگر با استفاده از تجربیات گذشتگان و به روش علمی به بررسی اثرات درمانی زهر زنبور عسل پرداخته و روش درمانی موثری به کار برند و همین راستا هم اکنون در اقصی نقات دنیا مراکز و انجمنهای زنبور درمانی بوجود آمده که مبادرت به درمان بیماران خود با استفاده از نیش زنبور عسل و یا فرآورده های داروئی آن می نمایند ، مشهورترین داروهایی که تا حال تولید و عرضه شده اند پماد Forapin ، Apizartron  درآلمان ـ پماد Virapin  در چکسلواکی ـ آمپول Apicisan  در آمریکا و قرصهای Apifor  درروسیه میباشد که همگی به تائید سازمان بهداشت کشورهای مربوطه رسیده اند . از آنجایی که محصولات دارویی حاصل از زنبور عسل از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند در اکثر کشورها سعی بر این شده است که زهر بطور انبوه جمع آوری شود و داروها با قیمت پائین تر تولید گردند که تمام بیماران بتوانند از این دارو ها استفاده کنند.

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

  گروه ما نیز با همکاری کارشناسان دامپروری و الکترونیک از سال ۱۳۷۲ در استان آ ـ غ کار طراحی دستگاه زهر گیری را شروع کرد و با استفاده از امکانات شخصی در سال ۱۳۷۴ موفق به ارائه دستگاه زهر گیر صفحه ای گردید .

دستگاه فوق در سال ۸۱ بصورت مقاله علمی و عملی در کنگره علمی کاربردی زنبور عسل فنی و حرفه ای استان اصفهان لوح تقدیر دریافت نموده است.

دستگاه ارائه شده از دو قسمت شوکر و صفحه دستگاه زهرگیری با در نظر گرفتن ولتاژ وفرکانس و شکل موج مناسب و کاربری آسان برای زنبوردار با زهر گیری تشکیل شده که مبنای طراحی و ساخت کمترین آثار سوء بر روی کلنی های زنبور عسل می باشد .

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

عملیات طراحی و ساخت دستگاه زهر گیر زنبور عسل در شهرستان ارومیه استان آ۰غ با استفا ده از امکانات شخصی طی دو سال انجام گرفت مراحل ساخت و طراحی این دستگاه به ترتیبمراحل زیر راطی کرد :

۱- مراحل آزمایشگاهی : با استفاده از پارامتر های  مختلفی از جمله نور ، رنگ ، صوت و شوک الکتریکی در داخل محفظه ای شیشه ای انجام گرفت پس از مشاهده تحریک زنبوران عسل در این مرحله , مرحله تست شوک الکتریکی انجام گرفت.

۲- مرحله به کار گیری در زنبورستان: ابتدا زهر گیر برای اعمال شوک الکتریکی نیاز به صفحه زهر گیری با سیم های موازی با بار الکتریکی مثبت و منفی ( به صورت یک در میان)  بود پس از طراحی و بکار گیری این امکانات مرحله تکمیل کردن دستگاه با آزمونهای مختلف روی کلنی ها انجام گرفت.

۳- مرحله آزمون : جهت آزمون در این مرحله ولتاژ های مختلف اعمال شد تا نتیجه بهتری حاصل شود جهت جلو گیری از استرسهای  ناشی ازشوک مداوم  زمان شوک و استرحت تعبیه شد سپس در انتها طول مدت زهر گیری و زمان استراحت بعد از زهر گیری برای برگشت کلنی به حالت عادی به صورت مدارات خاصی طراحی شد تا زنبور داران به راحتی بتوانند از این وسیله استفاده کنند.

۴- مرحله تکمیل دستگاه زهر گیر : در این مرحله بررسی کیفی سیم ها مطالعه شد تا کمتر ین آسیبی به زهر استحصالی وارد نشد و ضمناً استفاده از سلفون برای بالا بردن درصد خلوص زهر امتحان شدو همچنین جهت صرفه جوئی در وقت و هزینه دستگاههای زهر گیری با قابلیت زهر گیری از چندین کلنی طراحی گردید.

روش بکارگیری زهرگیر صفحه ای در داخل کندو با پارامترهای در نظر گرفته شده در قسمت شوکر از قبیل ولتاژ و فرکانس مشخص و زمان ۲ ثانیه شوک و ۵ ثانیه استراحت باعث کاهش تلفات زهرگیری طی مراحل مختلف آزموده شد و نتیجه در صد تلفات زنبور عسل در حد بسیار کم بود که می توان تا حد صفر در نظر گرفت ضمناً طول مدت زهرگیری به مدت ۱۵ دقیقه باعث تخلیه زهردان زنبوران مسن در سطح مقطع زهر گیری می شود و بیشتر از این مدت لزومی برای اعمال شوک اضافی به زنبوران نمیباشد حدوداً نیم ساعت بعد از هر زهرگیری جهت از بین بردن استرس در نظر گرفته شده تا بتوان پس از این مدت شیشه حاوی زهر خشک را برداشت و بیشتر از این مدت مشکلاتی را خواهد داشت درجهت استفاده بهینه از دستگاه زهرگیری و کلنی های زنبور عسل طی یکسال و کاهش استرس بهتر است هر دو یا سه هفته یکبار در شرایط مساعد زهرگیری بشود که این موضوع تعداد دفعات زهرگیری در یک فصل را تا ۱۵ بار خواهد رساند . نتیجه نشان می دهد که کلنی های زنبور عسل به صورت ظاهری تولید عسل خوبی دارند و تغییری در رشد جمعیت رفتاری کلنی ها ندارد.
دستگاه زهرگیر زنبور عسل

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

روشهای نگهداری و حمل زهر زنبور عسل :

زهرزنبور عسل  بدلیل ترکیب آمینو اسیدی و سایر ترکیبات ناپایدار دیگر نیاز به حمل و نگهداری مناسبی دارد بنابراین پس از انجام عملیات زهر گیری در زنبورستان توسط دستگاه استحصال، شیشه های حاوی زهر خشک از دستگاه جدا شده و سریعا به آزمایشگاه یا محیط مناسبی برای جدا کردن زهرها از روی شیشه ها میبریم  .

زهر خشک به صورت کریستالهای خشک و بلوری از روی شیشه به وسیله تیغ تیزی تراشیده میشود زهر خشک و تازه به صورت کریستالهای دارای  رنگ سفید روشن میباشد .

پس از جمع آوری زهرهای حاصل،آنهارا داخل شیشه های رنگی ترجیحا در حالت خلاء پر میکنند

۱ – میتوان زهرها را در دمای معمولی(دمای اتاق) با شرایط فوق به مدت چندین روز(دو یا سه هفته ) نگهداری کرد .

۲ – متوان زهرهای بسته بندی شده را با شرایط بسته بندی مناسب در دمای فریزر (۳۰ – ) درجه سانتیگراد تا چندین ماه نگهداری کرد .

۳ – مناسبترین راه حمل و نگهداری ، تحویل تولیدات خام زهر به شرکتهای دارو سازی جهت تبدیل و بسته بندی برای عرضه به بازار مصرف استفاده از استاندارد های جهانی از جمله (استاندارد sigma ) میباشد.

دستگاه زهرگیر زنبور عسل

مشخصات دستگاه:

دستگاه ساخته شده با کاربری بسیار آسان و قابل اتصال به باطری ۱۲ ولت و برق شهر می باشد.

نمونه های سفارشی دستگاه با قابلیت های اتصال به چندین صفحه زهرگیری و نمونه آموزشی با قابلیت تغییر پارامترهای مختلف دستگاه نظیر ولتاژ شوک و فرکانس و … جهت استفاده در مراکز آموزشی و نمونه جدید با نمایشگر دیجیتالی قابل ساخت می باشد.

نمونه جدید دستگاه با قابلیت نمایش و تنظیم زمان زهرگیری بر روی نمایشگر سون سگمنت با طرح جعبه جدید برای شوکر .

 

Zahr400-w

Zahr401-w

Zahr402-wقیمت دستگاه جدید ۴۵۰ هزار و هزینه ارسال بعهده خریدار می باشد. ۹۵/۴/۱

قیمت جدید تا تاریخ ۲۰/۱۲/۹۷ بخاطر نوسان قیمت قطعات بین ۱ تا ۱/۳ میلیون

 

همچنین ببینید

تشخیص رنگ با مادون قرمز

در این مدار ساده ، رنگ زمینه سفید بوده و با استفاده از دیودهای فرستنده …

۱۰ نظر

  1. باسلام و احترام . میخواهم این دستگاه را خریداری کنم ایا مراکزی هستن که زهر را خریداری کنن ؟؟؟ من ساکن مشهدم ایا کسی را میشناسید که خریداری کند. ممنونم

  2. باسلام لطفا قیمت ونحوه فروش دستگاه زهر گیر را برای من باذکر شماره تماس ارسال فرمایید

    • سلام
      قیمت دستگاه ( شامل شوکر و صفحه زهرگیری) ، ۳۰۰۰۰۰۰ ریال ارسال توسط پست حدود ۱۰ روز بعد از سفارش.
      تلفن : ۰۹۳۸۰۳۷۹۹۰۰ – ۰۹۱۴۳۴۰۱۹۱۵

      • قیمت جدید دستگاه با توجه به تغییر جعبه شوکر و اضافه شدن نمایشگر و تنظیم تایمر ۴/۵۰۰/۰۰۰ ریال می باشد.

  3. سلام موسسه اکسیر عسل زهر گرده و ژل شمارا خریداری میکند به قیمت ۱۲دلار و در خارج از ایران به قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰دلار در صورت فروش با قیمت منصفانه با شماره زیر تماس بگیرید
    ۰۹۳۰۳۹۶۴۰۴۶

  4. سلام توضیح دهید که زهر زنبور عسل در ایران خریداری دارد و در صورت تولید چگونه آن را به بازارهای جهانی عرضه کنیم من در حال حاضر سیصد گرم زهر زنبور عسل دارم لطفا راهنمایی کنید

    • سلام. من کارم فقط الکترونیک هست و در کار خرید و فروش زهر نیستم ، دوستان بالا شماره دادند درصورت نیاز با آنها تماس بگیرید. با تشکر

  5. رو عکسات ادرس سایتو نمیزاشتی بهتر بود ****

  6. سلام و روز بخیر. اگر زهر با کیفیت مناسب بر اساس برگ آنالیز باشد بنده خریداری میکنم. رضائی ۹۲۴۰***۰۹۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ورودی گوگل : 0| بازدید امروز : 35| بازدید دیروز : 80| بازدید این ماه : 1395| بازدید کل : 1038012|